BJÖRN DRENKWITZ
 
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Roter Regen 

2022, AI- generierte Digitalbilder, 140 x 140 cm, Aluminium Dibond 

Im Sommer 2022 waren die Waldbrände in Frankreich und anderen Orten Europas eines der vorherrschenden Themen der medialen Berichterstattung; zeigten Sie uns doch unsere Verletzlichkeit gegenüber dem sich wandelnden Klima. Die für mich prägenden Bilder der Katastrophe waren die von Löschflugzeugen, die immer wieder mit Phosphaten als Brandhemmer rot eingefärbtes Wasser in die Flammen warfen. Diese Bilder der Katastrophe entbehrten nicht einer gewissen Ästhetik und stellten so einmal wieder die Frage ob Schreckliches in der Kunst ästhetisch dargestellt werden darf. Zusammen mit der Distanzierung die wir als Betrachter durch die nahezu ausschließlich digitale Betrachtung solcher Bilder durch das zwischengeschaltete Gerät haben, brachte mich dies dazu diese beiden Aspekte zu untersuchen. Um dieses Betrachten der Bilder durch digitale Geräte zu thematisieren wählte ich winzige Bildausschnitte der medialen Bilder und liess sie immer wieder von AI-gestützter Bildvergrößerungssoftware interpretieren. Die so entstandenen großformatigen Bilder sind AI-generierte Visionen einer realen Katastrophe.

Red Rain  

2022, AI-generated digital images, 140 x 140 cm, Aluminium Dibond 

In the summer of 2022, the forest fires in France and elsewhere in Europe were one of the dominant topics of media coverage; after all, they showed us our vulnerability to the changing climate. For me, the defining images of the disaster were those of firefighting planes repeatedly throwing water dyed red with phosphates as fire retardants into the flames. These images of the catastrophe were not without a certain aesthetic quality and once again raised the question of whether the terrible can be depicted aesthetically in art. Together with the distancing we as viewers have through the almost exclusively digital viewing of such images through the intermediary device, this led me to investigate these two aspects. In order to address this viewing of the images through digital devices, I selected tiny image sections of the medial images and had them interpreted again and again by AI-supported image enlargement software. The resulting large-scale images are AI-generated visions of a real catastrophe.  

 
 

 Past and Future Forest

Seit 2022, Großformatige Cyanotypien abgestorbener Bäume, 2,4 x 6 Meter 

Weit mehr als die Hälfte der europäischen Wälder ist durch Windwurf, Waldbrände, Insektenplagen oder eine Kombination aus mehreren dieser Faktoren gefährdet - die Ursache liegt im Klimawandel. Diese Fakten sind schwer greifbar, die Dimension unvorstellbar. ich möchte sie daher auf künstlerische Weise erfassen, großformatige Cyanotypien abgestorbener Bäume anfertigen, um ihr Abbild zu konservieren.

 

 Past and Future Forest

Since 2022, Large scale cyanotypes of dead trees, 2.4 x 6 meters.  

 Well over half of europe's forests are threatened by windthrow, forest fires, insect infestations, or a combination of several of these factors - the cause is climate change. These facts are difficult to grasp, the dimension unimaginable. i therefore want to capture them in an artistic way, to make large-format cyanotypes of dead trees in order to preserve their image.

 
   

Das Schaudern der Welt  

2022, montierte Screenshots, Fotoabzug auf Aluminium Dibond, gerahmt 

Kriegsbilder finden ihren Weg in unseren Alltag, auf Handys, Computern und Fernsehern sind sie Allgegenwärtig. Der Schrecken, den die am Krieg Beteiligten erleiden müssen können wir nur erahnen, er verschwindet hinter der Ästhetik der Bilder. In der Macht ihrer Darstellung lassen uns diese Bilder ohnmächtig zurück. „Das Schaudern der Welt“ versucht das Ungreifbare greifbar zu machen. Flugobjekte, so schnell, dass sie mit bloßen Auge kaum zu fassen sind, werden im digitalen Videobild sichtbar: jedes Einzelbild wird isoliert und immer wieder übereinander montiert, stets mit dem Flugkörper im Mittelpunkt. Auf diese Weise wird die fliegende Waffe sichtbar, während der Umraum, die Landschaft immer mehr verschwimmt.

The shuddering of the world  

2022, mounted screenshots, photo print on aluminum dibond, framed 

 Images of war are finding their way into our everyday lives; on cell phones, computers and televisions they are they are omnipresent. We can only guess at the horror suffered by those involved in the war. disappear behind the aesthetics of the images. In the power of their representation, these images leave us powerless. "The Shuddering of the World" tries to make the intangible tangible. Flying objects, so fast that they can hardly be grasped by the naked eye, become visible in the digital video image: Each individual image is isolated and repeatedly mounted on top of each other, always with the flying object in the center. In this way, the flying weapon becomes visible, while the surrounding space, the landscape, becomes increasingly blurred.

 
 

Die Gegenwart der Zeit

2021, Sanduhr aus Laborglas, Sand aus gemahlenen fossilen Dinosaurierknochen

Eine Sanduhr wurde mit Sand befüllt, der aus gemahlenen, fossilen Dinosaurierknochen gewonnen wurde. Der Ursprung des Sandes verweist auf die uns beinahe unendlich erscheinende Zeitspanne, die seit dem Aussterben der Dinosaurier verstrichen ist.  Gleichzeitig wird so das Verstreichen der Zeit ins Bewusstsein gerückt, während der Sand durch die Uhr rinnt. Beide Zeitebenen werden ineinander verschränkt und so erfahrbar.

 

 The presence of time 

2021, laboratory glass hourglass, sand from ground fossil dinosaur bones 

An hourglass was filled with sand obtained from ground fossil dinosaur bones. The origin of the sand refers to the seemingly almost infinite amount of time that has passed since the extinction of the dinosaurs. At the same time, the passing of time is thus brought to mind as the sand slips through the clock. Both levels of time are intertwined and can thus be experienced.

 

 

   

Protest - Pause - Proceed 

2021, Installationsansicht, Handzeichnungen in Tanznotation, erstellt aus Videomaterial 

Während der „Corona-Jahre“ 2020 und 2021 kam und kommt es noch immer zu besonders zahlreichen Demonstrationen, Protestkundgebungen und Ausschreitungen. Die Gründe für diese politischen Kundgebungen sind vielfältig. Zum Teil sind sie bedingt durch politische Ereignisse, wie die Wahlen in den USA. Ein weiterer Teil geht auf die fortwährende Diskriminierung und Benachteiligung von PoC und anderer Bevölkerungsgruppen zurück, wie etwa die Black-Lives-matter Bewegung oder die Proteste der Frauen in Polen gegen die Verschärfung des Abtreibungsrechtes. Viele dieser Menschen gehen aus wichtigen und berechtigten Gründen auf die Straße. Dass sie dies in Zeiten einer weltweiten Pandemie tun, zeigt wie dringlich ihnen ihre Anliegen sind.

In diesem Zusammenhang interessierte mich besonders die Körpersprache und die Bewegungsabläufe der Demonstranten. Kundgebungen und Demonstrationen folgen oft ähnlichen Abläufen, es gibt bestimmte Verhaltensmuster und Gegenreaktionen, einen „Tanz“ mit den Ordnungskräften. Dieses Bewegungsvokabular habe ich objektiviert und in Zusammenarbeit mit einer Choreologin in Tanznotation übersetzt. Durch diese Übersetzung wurde das vergängliche Spektrum der Protestbewegungen objektiviert und archiviert. 

   

Protest - Pause - Proceed

2021, Installation view, hand drawings , created from video material 

During the "Corona years" 2020 and 2021, there were and still are particularly numerous demonstrations, protest rallies and riots. The reasons for these political rallies are manifold. Some of them are due to political events, such as the elections in the USA. Another part is due to the ongoing discrimination and disadvantage of PoC and other population groups, such as the Black Lives Matter movement or the protests of women in Poland against the tightening of abortion laws. Many of these people take to the streets for important and legitimate reasons. 

The fact that they do so in times of a worldwide pandemic shows how urgent their concerns are to them. In this context, I was particularly interested in the body language and movement patterns of the demonstrators. Rallies and demonstrations often follow similar sequences, there are certain patterns of behavior and counter-reactions, a "dance" with the forces of order. I objectified this movement vocabulary and translated it into dance notation in collaboration with the hekp of a choreologist. Through this translation, the ephemeral spectrum of protest movements was objectified and archived.

   

 

 
first cry                 last breath

First Cry / Last Breath
2020 Cymaskopie, Fotoabzug auf Aluminium Dibond, gerahmt, 100 x 100 cm

First Cry / Last Breath zeigt Tonaufnahmen, die ich durch ein wissenschaftliches Verfahren - die Cymaskopie - visualisieren ließ. Bei diesem Verfahren wird eine Audioaufzeichnung in ein flüssiges Medium gespielt, das dadurch in Schwingungen versetzt wird. Diese Schwingungen werden von einer hochauflösenden Kamera festgehalten. Die beiden gezeigten Bilder entstanden aus  Tonaufnahmen des ersten Schreis eines neugeborenen Babys und des letzten Atemzuges eines Sterbenden. Dahinter steht für mich der Versuch das Unfassbare, das Leben und den Tod abzubilden. Die beiden essentiellsten Momente im Leben eines Menschen scheinen durch die Ähnlichkeiten der Abbildungen einander angenähert.

 

First Cry / Last Breath
2020 Cymatics, photo on aluminium dibond, framed, 100 x 100 cm

First Cry / Last Breath shows sound recordings visualized through a scientific process - cymaskopy. In this process, an audio recording is played into a liquid medium, which begins to oscillate. These oscilliations are then captured by a high-resolution camera. The two pictures shown were taken from the sound recordings of the first cry of a newborn baby and the last breath of a dying person. Behind this is the attempt to depict the incomprehensible, life and death. The two most essential moments in a person's life seem to be approximated by the similarities of the images.

 

Vanitas Vanitas Vanitas Vanitas
Vanitas Vanitas Vanitas Vanitas

Vanitas
Seit 2018, Origami-Faltungen aus Cyanotypie-Papier,jeweils 60x 60cm

Für Vanitas enstehen Origami-Faltungen aus Cyanotypie-Papier. Die Cyanotypie ist ein altes fotografisches Verfahren, bei dem das mit Chemikalien beschichtete Papier durch UV-Strahlung entwickelt und der Prozess durch Wasser gestoppt wird. Aus diesem Papier werden Vanitas- Motive, also Symbole der Vergänglichkeit aus der klassischen Malerei, gefaltet während das Papier belichtet wird. Nach dem Fertigstellen der Faltung wird der Prozess gestoppt und das belichtete Papier entfaltet.

 

 

Vanitas
Since 2018, Origami foldings from cyanotype paper, 60x 60cm each

For Vanitas origami foldings were made from cyanotype paper. Cyanotype is an old photographic process in which the chemical-coated paper is developed by UV radiation and the process is stopped by water. Vanitas motifs, symbols of transience from classical painting, are folded out of this paper while the paper is being exposed. After completing the folding, the process is stopped and the exposed paper unfolded.

 

Stardust               Stardust

Stardust
2018, Scanographie, Ø 100 cm

Die Bilder der Reihe Stardust sehen auf den ersten Blick nach Sternenbildern aus. Tatsächlich habe ich menschlichen Staub gescannt. Die romantische Vorstellung, dass Menschen aus Sternenstaub bestehen, wurde 2017 bestätigt. Etwa 97% der Elemente, aus denen sich unser Körper stammen aus anderen Galaxien.

 

 

Stardust
2018, scanography, Ø 100 cm

The scanographies of the series Stardust look like images of stars at first glance. In fact, human dust was scanned. The romantic idea that people are made of stardust was confirmed in 2017: around 97% of the atoms that make up our bodies come from other galaxies.

As Time Goes By

 

 

       
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yB seoG emiT sA
2018, 4K Video,Dauer 03:38

yB seoG emiT sA zeigt eine Sängerin, die scheinbar unverständliche Worte einer nicht zuzuordnenden Sprache singt. Nach der Hälfte des Video dreht sich die Laufrichtung um; das Video läuft nun rückwärts. Der zunächst unverständliche Text wird nun zugänglich: es handelt sich um das unter anderem aus dem Film Casablanca bekannte Lied As Time Goes By.

 

 

yB seoG emiT sA
2018, 4K Video, duration 03:38

yB seoG emiT sA shows a singer who sings apparently incomprehensible words of an unassignable language. After half the video, the direction turns; the video is now running backwards. The initially incomprehensible text is now accessible: it is the popular song "As Time Goes By", which is known, among other things, from the movie "Casablanca".

 

Historische Staaten Historische Staaten Historische Staaten
Historische Staaten

Historische Staaten
2018 digitale Photographie, Ø 40 cm

Die Serie Historische Staaten zeigt nationale Symbole - in diesem Fall Nationalblumen - von Staaten, die nicht mehr existieren. Die Blumen wurden von mir von oben fotografiert und ein runder Bildausschnitt gewählt. Dadurch bekommen die Fotografien etwas museales, erinnern an Orden oder Münzen. Es bleibt ein Eindruck von Vergangenem.

 

Historical States
2018 digital photograph, Ø 40 cm

The series Historical States shows national symbols - in this case national flowers -of states that no longer exist. The flowers were photographed from above and a round section of the picture was chosen. As a result, the photographs are somewhat museal, reminiscent of medals or coins. An impression of the past remains.

riot               riot

Riot Surveillance Cam
2018, digitale Photographie, 40x20 cm, offene Reihe

Ausgangsmaterial für Riot Surveillance Cam waren Aufnahmen von Demosntrationen und Protestkundgebungen, die von automatischen Sicherheitskamera aufgenommen wurden. Diese Aufnahmen wurde von der Deep Dream Engine, einer Erkennungssoftware basierend auf dem Prinzip künstlicher neuronaler Netze interpretiert. Das Ergebnis ist ein Bild auf dem Menschen zu sehen sind, das jedoch von Maschinen aufgenommen und durch Maschinen interpretiert wurde.

 

Riot Surveillance Cam
2018, digital photograph, 40x20 cm, open series

The starting material for Riot Surveillance Cam was footage of demos and protest rallies taken by the automatic security cameras. These recordings were interpreted by the Deep Dream Engine, a recognition software based on the principle of artificial neural networks. The result is an image that shows people, but that was taken and interpreted by machines.

wappen frankreich               wappen uk
             

Wappen
2018, digitale Graphik auf Aluminium Dibond, gerahmt, 80x80 cm

Wappen ist eine Montage aus Wappen historischer Staaten des Mittelalters und der Neuzeit, die sich auf heutigem Staatsgebiet der Länder Deutschland, Frankreich und Großbritannien befanden. Die so entstehenden Bilder verweisen durch die Vielzahl der verwendeten Bildebenen auf die Komplexität der Prozesse, die im Laufe der Jahrhunderte unsere heutigen Nationalstaaten gebildet haben und auch auf die dazu notwendige Pluralität der Ethnien.

 

 

Wappen
2018, digital graphic on aluminium dibond, framed, 80x80 cm

Wappen is a montage of coats of arms of historical states of the middle and modern ages on today´s territory of the countries Germany, France and Great Britain. The resulting images refer through the multitude of used image-layers to the complexitiy of the processes that have formed over the centuries our present-day national-states and also to the necessary plurality of ethnic groups.

 

Protest               Protest

Protest
2017, Pflastersteine aus Basalt, sandgestrahlt, ca. 10x10x10 cm

In Pflastersteine wurden Slogans von politischen Demonstrationen aus aller Welt und den letzten fünfzig Jahren eingraviert. Es wurden Slogans ausgewählt, die wieder oder noch Bezug zur internationalen Tagespolitik haben. Neben der Assoziation, dass sich das Gesagte und in seine Umgebung, die Straße, "einbrennt" , betont es auch die Mehrdeutigkeit des Pflastersteines als Objekt: Er dient als Speichermedium, kann sowohl verwendet werden um Brücken und Straßen zu bauen, als auch als potentielles Wurfgeschoss.

 

Protest
2017, basalt paving stones, sandblasted, ca. 10x10x10 cm

In paving stones slogans from political demonstrations from around the world and the last fifty years were engraved. Slogans were selected that had or still have a connection to international daily politics. In addition to the association that what is said and written in this environment, the road, "burns" itself into the stone, it also emphasizes the ambiguity of the cobblestone as an object: it serves as a storage medium, can be used both to build bridges and roads, as well as a potential projectile.

   

 Erkentnisweg

2016, Kletterwand mit Klettergriffen aus Polyurethan nach Abgüssen antiker Büsten von Platon, Sokrates und Aristoteles 

     

Path of Enlightenment 

2016, Climbing wall with polyurethane climbing holds based on casts of antique busts of Plato, Socrates and Aristotle.  

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Immaterielle Produktion
2016 Full HD Video, Dauer 02: 16

Das Video Immaterielle Produktion zeigt einen Darsteller, der einen Text von Karl Marx über die Rolle des Kunstschaffenden in der kapitalistischen Produktion rezitiert, während er auf dem Kopf steht. Nach der Aufnahme wurde das Videobild umgedreht, so dass der Schauspieler normal zu stehen scheint. Dennoch ist seinen Gesichtszügen die Anstrengung und Konzentration anzumerken, die auf die im zitierten Text thematisierte produktive Arbeit verweist.

 

Immaterielle Produktion
2016 Full HD Video, Dauer 02: 16

The video Immaterielle Produktion shows an actor who recites a text by Karl Marx about the role of the artist in capitalist production while he is in a headstand. After the recording, the video was turned around, so the actor seems to be standing normally. Nevertheless, his facial expressions show the effort and concentration that points to the productive work that is cited in the text.

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        haircut

Haircut
2016, 4K Video, Dauer 30: 19

Haircut zeigt nacheinander drei Aufnahmen von Blumensträußen, die in Anlehnung an klassische Malerei inszeniert und beleuchtet sind. Die Ruhe der Szene wird durchbrochen, als eine Darstellerin hinzutritt und beginnt den Blumen eine Frisur zu schneiden. Das Video thematisiert das Verhältnis des Menschen zur Natur und ihre Domestizierung.

 

 

Haircut
2016, 4K Video, Duration 30:19

The piece Haircut consists of three videos of flower bouquets. Each bouquet is arranged on a table in such a way as to remind of a 17th century still-life. The tranquility of the image is disturbed by the entrance of a hairdresser who begins to cut the bouquets a new haircut. The video thematises the relationship of man and nature and her domestication.

 

 

__________ the rest is silence

The Rest Is Silence
2015, vier gravierte Baseballschläger und Audioinstallation, circa 300 x 10 x 10 cm

In vier nebeneinander liegende, schwarze Baseballschläger wurde von einem Schauspieler eine Linie graviert, während er die letzten Worte Hamlets aus dem Stück von William Shakespeare rezitierte. Die durch das Sprechen im Körper erzeugten Bewegungen übertragen sich in die gravierende Hand, so dass statt einer geraden Linie eine gezackte Wellenlinie entsteht, die Ähnlichkeit mit einer Tonspur aufweist.

 

The Rest Is Silence
2015, four engraved baseball bats and audio installation, circa 300 x 10 x1 0 cm

In four adjacently lying black baseball bats, an actor engraved a line while he recited Hamlet's last words from William Shakespeare's play. The motions generated by the speech in the body are transferred to the engraving hand, so that instead of a straight line a jagged wave line is created, which resembles an audio waveform.

__________ origami

Origami (B-2 Stealth Bomber)
Acryl- und Chamäleonlack auf Büttenpapier, jeweils 55 x 55 cm

Die Faltungen  Origami (B-2 Stealth Bomber) entstanden, nachdem ich jeweils ein Origami eines Flugzeugs faltete und anschließend wieder entfaltete. Die Form des Flugzeugs entstand als Nachbildung des Tarnkappenbombers B-2 Spirit. Diese habe ich dann von oben und unten mit jeweils unterschiedlich farbigen Lacken besprüht. Daher stammen die Muster und Farben des entfalteten Papiers, dass sich so in eine abstrakte künstlerische Arbeit verwandelte. Ich verwendete sogenannten Chamäleonlack, der die Farbe je nach Lichteinfall ändert. Damit nehme ich Bezug auf die Tarntechnologie des B-2 Bombers.

 

Origami (B-2 Stealth Bomber)
Acrylic- and chameleon varnish on handmade paper, each 55 x 55 cm

The foldings  Origami (B2 Stealth Bomber) were created, after i folded an Origami of an airplane and then unfolded it again. The shape of the aircraft was created as a replica of the B-2 Spirit Stealth Bomber. These i then sprayed from above and below, each with differently coloured paints. Hence the patterns and colours of the unfolded paper, which turns into an abstract work of art. I used so-called chameleon paint, which changes the colour depending on the light. With that, i refer to the cloaking technology of the B-2 bomber.

pale blue dot               pale blue dot

Pale Blue Dot
2015, Digitaldruck auf Forex, 60 x 100 cm

1990, als die Weltraumsonde Voyager 1 unser Sonnensystem verließ, nahm sie ein heute weltberühmtes Foto auf, das als Pale Blue Dot bekannt wurde und auf dem die Erde als kleiner Punkt im Weltall zu sehen ist. Aus diesem Bildmaterial, filterte ich Farbpixel des Punkts heraus und addierte sie wieder auf um einen neuen Pale Blue Dot zu schaffen.

 

Pale Blue Dot
2015, digital print on Forex, 60 x 100 cm

In 1990, when the space probe Voyager Ieft our solar system, it took a - today - world-famous photo, known as the Pale Blue Dot, where earth is seen as a small dot in space. From this footage, i filtered out the colour pixels of the dot and added them back up to create a new Pale Blue Dot.

__________ Ikebana WW2

Ikebana WW1 & WW2
2015 ,digitale Photographien, Diasec, jeweils 80x80 cm

Ikebana ist die japanische Tradition des Blumenarrangements, die sich im 7. Jahrhundert aus dem buddhistischen Blumenopfer entwickelt hat und im späten Mittelalter als Beschäftigung für die Kriegerkaste in Friedenszeiten gesellschaftlich etabliert wurde. Natur und Mensch werden in einem gut durchdachten Prozess zusammengebracht, bei dem die Natur der Pflanzen und ihr Verhältnis zu anderen Pflanzen und der Umwelt berücksichtigt wird. Für meine Arbeiten Ikebana WWI und Ikebana WWII wählte ich die Nationalblumen der an den beiden Weltkriegen teilnehmenden Parteien aus, die ich in Eßgeschirr aus der Zeit der Kriege arrangierte. Obwohl jede dieser Pflanzen auch ihre natürliche Schönheit verkörpert, symbolisieren sie auch einen Staat und seine Bevölkerung in höchster Not, der existentiellen Bedrohung des Krieges.

 

 

Ikebana WW1 & WW2
2015, digital photographs, Diasec, 80x80 cm each

Ikebana, the Japanese art of arranging flowers, is a tradition dating back to the 7th century, and buddhistic flower offerings. In the middle ages it was established as a peacetime activity for the warrior caste. Nature and man are brought together in a well-thought-out process that takes into account the nature of plants and their relationship to other plants and the environment. For my works Ikebana WWI and Ikebana WWII, i selected the national flowers of the World War parties, which were placed in vessels from the time of the wars. Although each of these plants also embodies their natural beauty, they also symbolize a population in dire peril, the existential threat of war.

 

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Nationalhymnen
2014,  Audioinstallation, 12 Zoll vergoldete Schallplatte, Plattenspieler

Für die Arbeit Nationalhymnen legte ich alle Nationalhymnen der knapp zweihundert, von den Vereinten Nationen anerkannten Staaten auf einer Tonspur übereinander. Dabei wurden sie entsprechend so synchronisiert, dass alle Hymnen gleichzeitig enden. Die auf diese Weise aus vielen einzelnen Musikstücken entstandene Sounddatei ließ ich auf eine Schallplatte pressen und mit 2- karätigem Gold vergolden um so Bezug auf die Voyager Missionen der NASA zu nehmen.

 

Nationahymnen
2014, audioinstallation, 12 inch gilded record, record player

For the work Nationalhymnen, all national anthems of the nearly two hundred Nations recognized by the United Nations, were superimposed on a single sound track in such a way, that all hymns end simultaneously The sound file formed from many individual pieces of music is recorded on a vinyl record. This record is then plated with gold, which refers to the Voyager missions of NASA.

           
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Stille 03:49
2014 ,Full HD Video, Dauer 03:49

Das Video Stille 03:49 zeigt Teile eines Konzertmitschnitts, in dem Louis Goldstein John Cage´s Sonaten und Interluden auf einem präparierten Klavier spielt. Das Video wurde so geschnitten und montiert, dass nur die Teile der Aufnahme zu sehen und zu hören sind, in denen Goldstein nicht spielt. Durch das Auslassen des eigentlichen Ereignisses, des Konzertes, wird so ein Parallelereignis hörbar, das aus den Geräuschen in der vermeintlichen Stille besteht.

 

 

Stille 03:49
2014 ,Full HD Video, duration 03:49

The video Stille 03:49 shows parts of a recorded concert by Louis Goldstein, playing John Cage´s Sonatas and Interludes on a prepared piano. The video was cut and edited in such a way, that only the parts of the record can be seen, in which Goldstein is not playing. By leaving out the original event, the concert, a parallel event becomes audible, consisting of the sounds in the alleged silence.

 

schwarze pixel ___________ schwarzes quadrat

Schwarze Pixel
2017, Digitaldruck auf Leinwand, 79 x 79 cm

Die abgebildeten Pixel stammen aus der Bildmitte eines digitalen Photos von Malewitsch´s Bild "Schwarzes Quadrat". Neben der Frage nach Wahrnehmung und Bennenung von Farben , stellt sich auch die Frage nach Originalität und Reproduzierbarkeit digitaler Abbildungen.

 

Schwarze Pixel
2017, digital print on canvas, 79 x 79 cm

The pixels shown are taken from the center of a digital photograph of Malewitsch's picture "Black Square". In addition to the question of perception and naming of colors , the question also arises of the originality and reproducibility of digital images.

 

 

Schwarzes Quadrat
2014, Digitaldruck auf Leinwand, 79 x 79 cm

Schwarzes Quadrat ist eine offensichtliche Reminiszenz an das gleichnamige Gemälde von Kasimir Malewitsch. Anders als das Bild Malewitsch´s zeigt die Schwarzes Quadrat mehrere, leicht unterschiedlich gefärbte Quadate ineinander geschichtet. Jedes dieser Quadrate ist in einer anderen schwarzen Farbe aus dem RAL Farbraum gefärbt. Somit ist jedes per Definition schwarz, obwohl alle unterschiedlich gefärbt sind.

 

 

Schwarzes Quadrat
2014, digital print on canvas, 79 x 79 cm

Black Square is an obvious reference to the painting of the same name by Kasimir Malewitsch. Unlike Malewitsch´s painting, Black Square shows several squares, coloured slighty different from and stacked into each other. Each of these squares is coloured in a different black colour from the RAL colour space. In this way, every square is per definition black, even though the colours differ.

 

 

as time goes by ___________ as time goes by

As Time Goes By
2014, zwölf gravierte Taschenuhren

As Time Goes By zeigt zwölf Taschenuhren aus schwarz eloxiertem Stahl auf einem Sockel mit den Maßen 60 x 60 x 60 cm. In jede Uhr ist ein Buchstabe des Satzes "As Time Goes By" eingraviert. Der Betrachter blickt von oben auf die Installation herab und kann sich den Sinn des Satzes erschließen, indem er den Sockel mit den Uhren im Uhrzeigersinn umrundet.

 

As Time Goes By
2014, twelve engraved pocket watches

As Time Goes By shows twelve pocket watches made from black anodized steel on a plinth measuring 60 x 60 x 60 cm. In each watch, one letter from the sentence "As Time Goes By" is engraved. The viewer is looking down on the installation and can extrapolate the meaning of the sentence by circling clockwise around the plinth with the watches.

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Sein und Zeit
2013, Full HD Video, Dauer 05:16 (Videoloop)

Sein und Zeit ist das Hauptwerk des Philosophen Martin Heidegger. Für das Video Sein und Zeit wurde der zentrale Teil des Buches verwendet, der sich damit beschäftigt, wie uns unser Wissen um eine bevorstehende Zukunft zu dem macht, was wir sind. Heidegger wurde oft für seine Benutzung einer äußert komplizierten Sprache in Sein und Zeit kritisiert. Die Darstellerin im Video rezitiert den Text, während sie schnell auf dem Laufband eines Fitnessgeräts läuft. Auf diese Weise läuft sie dem Text buchstäblich hinterher und stolpert über Worte. Der Betrachter kann nur schwer dem Zusammenhang folgen. Durch den Verlust an Kohärenz öffnet sich der Text jedoch für neue Interpretationen und Assoziationen

 

Sein und Zeit
2013, Full HD Video, duration 05:16 (videoloop)

Time and Being is the major work of philosopher Martin Heidegger. For the video Time and Being, the central part of the book, which is about how the knowledge of the existence of our future makes us what we are, is used. Heidegger has often been critized for his use of overly complicated language. The actress in the video recites the text, while jogging quickly ona fitness device. In this way, she is running after the text, stumbling over it, chasing it. The text loses coherence and so is open to new interpretation and association.

 

meaningful silence

Meaningful Silence
2013, montierte Screenshots, UV-Direktdruck auf Aluminium-Dibond, 222 x 50 cm

Der Abwurf der Atombombe auf Hiroshima am 06. August 1945 war der erste und bis jetzt einzige Einsatz atomarer Waffen im Krieg. Durch die Demonstration der Zerstörungskraft der Atombombe und die damit verbundene atomare Abschreckung wurde die Weltpolitik bis heute in hohem Maße beeinflusst. Die Arbeit Meaningful Silence entstand aus einer Audioaufzeichnung der letzten Millisekunden Stille vor der Detonation. Die akustische Information wurde in eine visuelle umgesetzt. In der so entstandenen Grafik ist an den Ausschlägen der Kurve zu sehen, dass in der vermeintlichen Stille immer noch Geräusche vorhanden sind. Die Arbeit zeigt den letzten Moment einer vergangenen Zeit und auch einer verlorenen Unschuld.

 

Meaningful Silence
2013, modified screenshots, UV-direct print on aluminium-dibond, 222 x 50 cm

The drop of the atomic bomb on Hiroshima on 06th August 1945 was the first and up to now the only use of atomic weapons in war. Through the demonstration of the destructive power of atomic weapons and their deterrent function, world policy was heavily influenced, even to this day. The piece Meaningful Silence was created from a audio record of the last miliseconds before the detonation. The acustic information has been translated to a visual one. In this graphic, one can see from the amplitude of the curve that within the so-called silence some sounds still exist. The piece shows the last moments of a time gone by and innocence lost.

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Duett
2012, Full HD Video, Dauer: 01:46

Das "Blumenduett" aus der Oper "Lakmé" von Léo Delibes ist eines der meistgespielten Duette der Welt, wobei die meisten Zuhörer weder Autor noch den Namen des Stückes kennen. In der Videoarbeit Duett hat eine Sängerin zunächst die erste Stimme des Duetts gesungen und wurde dabei auf Video aufgezeichnet. Danach wurde diese Aufzeichnung lebensgroß auf ihr Gesicht projiziert, während sie die zweite Stimme des Duetts sang. Dies wiederum wurde ebenfalls auf Video aufgezeichnet, so daß im fertigen Video "Duett" zu sehen ist, wie eine Sängerin im Duett mit sich selbst singt.

 

Duett
2012, Full HD Video, duration: 01:46

The "Flower Duet" from the opera "Lakmé" by Léo Delibes is one of world´s most-played duets, although most listeners know neither author nor the name of the piece. In the videopiece Duett, a singer initially sang the first voice of the duet, which was recorded on video. The recording was then projected life-size on her face, while she was singing the second voice of the duet. This again was recorded on video, so in the finished video "Duett" one can see a singer singing a duet with herself.

             
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100 Songtitel
2012, Full HD Video, Dauer: 08:35

Popsongs sagen uns in ihren Texten häufig, was wir tun sollen - oder eben nicht. Sie beschäftigen sich mit Problemen und Krisen und geben Ratschläge für unser Leben. Im Gegensatz zur Leichtheit und Variabilität von Popsongs hat Operngesang etwas sehr formales und zeigt eine große Strenge und Autorität. In 100 Songtitel improvisiert ein Opernsänger zu den Worten von einhundert Songtiteln, die mit dem Wort "Don´t" beginnen - also einem Ratschlag, etwas nicht zu tun. Darüber hinaus ergeben sich durch die Aneinanderreihung der Titel neue Zusammenhänge - ein seltsamer Monolog entsteht.

 

100 Songtitel
2012, Full HD Video, duration: 08:35

Pop songs tell us in their lyrics often what we should do - or not. They deal with problems and crisis and give advice for our life. In contrast to the ease and variety of pop songs, opera songs have something very formal and show a great severity and authority. In 100 song titles an opera singer impovises to the words of 100 song titles which begin  with the word "Don't" - an advice to not do something. In addition, new connections come up by the sequence of the titles - a strange monologue originates.

drenkwitz echo

Echo
2011 / offene Reihe, montierte Screenshots, UV-Direktdruck auf Aluminium-Dibond

Blood, toil, tears and sweat (Winston Churchill, 1940), 30 x 358 cm
Yes we can (Barack Obama, 2008), 30 x 244 cm

Ein Echo entsteht, wenn sich die Reflektion von Schallwellen so lange verzögert, dass dieser Schall unabhängig von der ursprünglichen Geräuschquelle wahrnehmbar wird. Echo zeigt weltbekannte Sätze verschiedener Persönlichkeiten, aus originalen Audioaufzeichnungen entnommen und in eine graphische Darstellung der Frequenzen übersetzt. Das uns geläufige System zur visuellen Übersetzung von Ton, nämlich die Schriftsprache, wird hier bewusst ersetzt durch das abstrakte aber wissenschaftlich präzise System der Frequenzdarstellung und ist gleichzeitig ein Portait des Redners.

 

Echo
2011 / open series,modified screenshots, UV-direct print on aluminium-dibond
Blood, toil, tears and sweat (Winston Churchill, 1940), 30 x 358 cm
Yes we can (Barack Obama, 2008), 30 x 244 cmEcho

An echo originates if the reflection of sound waves is delayed so long, that this sound becomes discernible regardless of the original source of the sound. Echo shows world-renowned sentences of different personalities,taken from authentic audiorecordings and translated into a graphic representation of the frequency. The system familiar to us for the visual translation of sound, namely the written language, is consciously substituted here with the abstract but more precise system of the frequency patterns and is at the same time a portrait of the speaker.

OK ___________ Skizze OK

OK
2012, Diasec, 100 x 60 cm

Das Wort "OK" gilt als das meistgesprochenste Wort der Welt. Seine Herkunft ist nicht vollständig geklärt und stammt vermutlich von einer fehlerhaften Schreibweise der Worte "oll korrect" (all correct). Verwendet wird es üblicherweise im Sinne von "Alles in Ordnung". Für die Arbeit OK wurde die Zeichen des Wortes aus jedem auf der Welt verwendeteten Alphabetsysteme übereinandergelegt. Daraus ergibt sich eine neue Glyphe, in der schattenhaft Teile der verwendeten Symbole zu sehen sind, die zusammen ein neues Zeichen ergeben.

 

OK
2012, Diasec, 100 x 60 cm

The word "OK" is said to be the most-spoken word in the world. It´s origin is unclear, but most likely it comes from a misspelling of the words "oll korrect" (all correct). It is commonly used in the sense of "everything is allright" For the piece OK, the characters of the word from every alphabetical system in the world were put atop each other. This produces a new Glyph, in wich shadowy parts of the used symbols can be seen, together generating a new character.

nationalblumen1 ____ nationalblumen2 ______ nationalblumen3

Nationalblumen
2012,Installation mit Pflanzen, Durchmesser des Topfes 60 cm

Für Nationalblumen wurden die Nationalblumen aller 44 Länder mit europäischem Territorium in einen Topf gesetzt. Die meisten der Pflanzen benötigen völlig unterschiedliche Bedingungen: Licht oder Schatten, Feuchtigkeit oder Trockenheit, Wärme oder Kälte. Alle in einem Topf können sich auf Dauer nicht behaupten. Der Topf mit der Nationalblumen repräsentiert globale Synchronizität, die zu einem Verlust einzelner Identitäten führt. Die Aufnahmen entstanden eine Woche nach Einsetzen der Pflanzen.

 

Nationalblumen
2012,installation with plants, pot diameter 60 cm

For National Flowers, the national floral emblems of all 44 country with european territories were planted in one pot. . Most of the plants need very different conditions: light or shade, humidity or dryness, warmth or cold. All in one pot cannot stand their ground. The pot with the national flowers represents global synchronizity, which leads to a loss of individual identities. The pictures were made one week after planting the flowers.

quovadis ____ quovadis2 ______ quovadis3

Quo Vadis
2012,Textinstallation, Größe variabel

"Quo Vadis" ist der bekannteste polnische Roman, geschrieben von Henryk Sienkiewicz 1896. Die Frage "Quo Vadis?" stammt aus dem titelgebenden 69ten Kapitel und wird heute oft im Sinne von "Wohin soll das noch führen?" oder "Wie soll das weitergehen?" verwendet. Für die Textinstallation Quo Vadis wurde diese essentielle Seite des Buches ausgehend vom polnischen Originaltext nacheinander in jede der 25 Sprachen übersetzt, in denen das Buch erschienen ist. Diese Übersetzungen nehmen Rückbezug auf den Stellenwert historischer und religiöser Texte: nach der Übersetzung in mehrere Sprachen und zum Teil mündliche Tradierung hat sich eine gewisse Unschärfe eingestellt - bei Texten, die eine wesentliche Basis unseres Geschichtsverständisses und unserer Gesellschaft bilden.

 

Quo Vadis
2012,textinstallation, size variable

"Quo Vadis" is the most famous polish nove , written by Henryk Sienkiewicz in 1896. The question "Quo Vadis?" originates from the 69th chapter and is today used in the sense of "Where should all this lead?" or "How do we go on from here". For the textinstallation Quo Vadis, this quintessential Page of the Novel was translated, starting from the polish original, into each of the 25 languages the book was published in. These translations are a referrence to the significance of historical and religious texts: after being translated in different languages and partly being handed down orally, some texts have become blurred - even texts that build an essential basis of our understanding of history and society.

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Infinity - part two
2012, gravierte Granitplatte 102,4 x 76,8 cm

Digitale Daten sind zwar einerseits in Form von Binärcode ewig reproduzierbar; die Lebensdauer der Speichermedien ist aber auf wenige Jahre beschränkt. Dies thematisiert die Arbeit ∞ - part 2: Der binäre Code des mathematischen Symbols für Unendlichket "∞" wird in eine Granitplatte gemeißelt. So wird die digitale Datei im ältesten analogen Medium der Welt konserviert und sprichwörtlich in Stein geschrieben. Die Größe der Granitplatte erschließt sich aus der gängigen Auflösung von Computerbildschirmen - 1024 x 768 Pixeln.

 

Infinity - part two
2012,engraved granite slab 102,4 x76,8 cm

Digital data one one hand is eternally reproduccable in form of binary code, on the other hand, storage media have a limited lifespan of a few years. This paradoxum is thematised in the piece Infinity - part two: the binary code of the mathematical symbol for infinity - the lying figure eight - is sandblasted into a granite slab. In this way, the digital data is conserved in the oldest analogue medium of the world, "written in stone". The size of the granite slab refers to the usual common resolution of computer monitors - 1024 x 768 Pixels.

 

Geheimnis
2011, Full HD Videoinstallation

In einem abgedunkelten Raum sind mehrere Videoportraits zu sehen und ein Durcheinander aus Flüsterstimmen zu hören. Jedes Videobild zeigt eine erzählende Person. Diese Personen wurden zuvor gebeten unter ihrer Bettdecke ein persönliches Geheimnis zu verraten. Diese Geheimnisse werden nun dem Betrachter anvertraut. Dazu muss er jedoch nah an die jeweilige Projektion herantreten um die Stimme des dort Flüsternden aus dem Durcheinander der Stimmen herauszuhören. So begibt er sich auf eine sehr vertraute Ebene mit dem Sprechenden, auf der das Geheimnis geteilt und somit öffentlich wird – und damit aufhört, ein Geheimnis zu sein.

 

Geheimnis
2011, Full HD videoinstallation

In a darkened room, several videoportraits can be seen and a chorus of whispering voices can be heard. Each Video shows a narrating person. These persons were asked before to tell a personal secret under their blanket. These secrets are now entrusted to the viewer. For this to happen, he has to step close to the projection to discern the voice of the person whispering theirs from the chorus of the other voices. By this act, the viewer puts himself on a very personal level with the narrator, on which the secret is shared and therefore becomes public – thereby ceasing to be a secret.

 

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              seestück

Seestück
2011, Full HD Video, Dauer 02:55

Das Video hat den typischen Aufbau eines Seestücks aus der Malerei: Himmel, See und Strand nehmen jeweils ein Drittel des Bildes ein. Auf dem Strand tanzen zwei Frauen, dieser Teil des Videos läuft in Zeitlupe ab, während der Himmel in Zeitraffer und das Meer in Realzeit zu sehen ist. Diese Verschränkung der Zeitebenen bewirkt einen Effekt der Verfremdung beim Betrachter: Während die Tanzenden leicht und schwebend wirken, verdunkelt sich der Himmel innerhalb kürzester Zeit zu bedrohlichem Schwarz.

 

Seestück
2011,Full HD Video, duration 02:55

The video has the typical structure of a seapiece painting: sky, sea and shore each take up one third of the image. Two women are dancing on the beach, this part of the video runs in slow motion, while the sea is shown in real time and the sky is accelerated. This interweaving of time levels brings about an effect of irritation of the viewer: while the dancers appear light and floating, the sky darkens quickly to a threatening black.

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Zeitraffer
2011,Full HD Video, Dauer 03:07

Ein Mund ist in Großaufnahme zu sehen. Er spricht die technische Definition des Begriffs Zeitraffer, die Stimme klingt dabei seltsam verzerrt und hoch. Der Text wurde bei der Aufnahme extrem langsam eingesprochen und dann per Zeitraffer auf normale, verständliche Geschwindigkeit beschleunigt.

 

Zeitraffer
2011,Full HD Video, duration 03:07

A mouth is shown in close-up. It speaks the technical definition of the term "time-lapse ", the voice sounding strangely distorted and high-pitched. The text was spoken extremely slow for the recording and then accelerated by time-lapse  to a normal, understandable speed.

 


2011,Full HD Video, Dauer 03:07

Mit einem Lenkdrachen wurde eine liegende Acht am wolkenlosen blauen Himmel geflogen - das mathematische Symbol der Unendlichkeit. Diese findet sich ebenso in der Tiefe des Himmels, auf die der Betrachter blickt, wie auch in der endlosen Wiederholung des Videos im Loop.

 


2011,Full HD Video, Dauer 03:07

With a stunt kite, a lying eight was flown in the cloudless blue sky - the mathematical symbol of infinity. This is also found in the depth of the sky, which the viewer looks into, as well as in the endless repetition of the video in aloop.

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10 minuten
2009, HD Video, Dauer 13:13

Zehn Personen wurden, jeweils separat, frontal vor eine Kamera gesetzt und bekamen die Aufgabe still für sich die vergehende Zeit zu bemessen und das Verstreichen jeder Minute anzusagen. Die individuelle und unterschiedliche Zeitwahrnehmung der Darsteller wird nicht nur untereinander, sondern auch mit dem subjektiven Zeitempfinden des Betrachters in Konflikt gesetzt.

 

10 minuten
2009, HD Video, duration 13:13

Ten people were filmed seperately with the task of measuring the elapsing of 10 minutes (without a watch) and anouncing each minute. The individual and different perception of time each performer has is measured against the viewers own perception and measuring of time.

 

Klimmzug
2010, HD Video, Dauer 00:49 (Videoloop)

Das zunächst abstrakte Bild einer silberne Linie auf schwarzem Grund zeigt sich als Klimmzugstange, sobald sie von den Händen der Protagonistin ergriffen wird. Diese wurde zuvor gebeten, so viele Klimmzüge wie möglich zu machen. Nach dem letzten Klimmzug und dem loslassen der Stange entspricht das Endbild dem Anfangsbild und wiederholt sich ins Unendliche.

 

Klimmzug
2010, HD Video, duration 00:49 (Videoloop)

First the viewer sees a silver line on black ground, which turns out to be a pull-up bar, as soon as it is seized by the hands of the protagonist, who was asked before to make as many pull-ups as possible. After the last pull-up and letting go of the bar, the final picture corresponds to the beginning picture and recurs in the infinite.

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Bankett
2010, Full HD Video, Dauer 09:50

Bankett zeigt einen mit Speisen, Wein und Blumen gedeckten Tisch. Die Inszenierung der Speisen und der Faltenwurf der Tischdecke erinnern stark an die niederländischen Bankettstilleben des 17. Jahrhunderts. Der statische Aufbau wird plötzlich durch zwei Katzen unterbrochen, die auf den Tisch springen und die Speisen zu fressen beginnen. Durch ihren Eingriff entstehen nun zwei Stilleben - das arrangierte vor ihrem Auftauchen und das neue, von der Interaktion der Tiere veränderte.

 

Bankett
2010, Full HD Video, duration 09:50

Bankett shows a table arranged with food, wine and flowers. The mise-en-scéne of the food and the tablecloth is strongly reminiscent of dutch banquet still-lifes of the 17th century. The static arrangement is suddenly interrupted by two cats jumping on the table and starting to eat the food. Through their interaction, the cats create two still-lifes: the arranged one before their appearance and the new, altered one.

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Atem
2009, HD Video, Dauer 03:07

Sechs Personen wurden separat gefilmt und gebeten ihren Atem so lange wie möglich anzuhalten. Die Arbeit konzentriert sich auf die Anstrengung und die Intensität in den Gesichtern und die Erleichterung und das Gefühl des Triumphes nach dem Einatmen.

 

Atem
2009, HD Video, duration 03:07

Six people were filmed separately and asked to hold their breath as long as possible. The work concentrates upon the strain and the intensity in the faces, as well as the relief and feeling of triumph on inhaling.

 

Premiere
2009, HD Video, Dauer 05:00

Theaterschauspieler wurden direkt vor und nach der Vorstellung am Abend der Premiere fünf Minuten alleine gefilmt. Die Anspannung und der Druck, die vor der Premiere zu sehen sind, fallen nach der Aufführung ab.

 

Premiere
2009, HD Video, duration 05:00

Theatre actors were filmed immediately before and after their first show for five minutes. Anxiety and nervousness show themselves in the faces of the actors. After the event, pride, relief and joy can be seen.

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Heiligenstädter Testament
2009, Installation mit Projektion und Licht, Maße variabel

Das Heiligenstädter Testament Beethovens entstand 1802 für seine Brüder und ist ein Dokument einer Krise, ausgelöst durch den Prozess der Ertaubung und der damit einhergehenden Vereinsamung. In der Installation Heiligenstädter Testament wird ein Faksimile des Textes von hinten auf eine Folie projiziert, die von vorne durch einen Scheinwerfer so hell beleuchtet wird, dass die Projektion zunächst nicht sichtbar ist. Das ändert sich jedoch, wenn der Betrachter in den Lichtkegel tritt.

 

Heiligenstädter Testament
2009, installation with projection and light, size variable

The Heiligenstädter Testament by Ludwig van Beethoven was written for his brothers in 1802 and is the documentation of a crisis started by the process of becoming deaf and the solitude it brought with it. The installation Heiligenstädter Testament reflects on this loss of perception; the text is projected from behind on a screen, which is illuminated from the front so strongly that the projection becomes invisible. This changes when the viewer steps into the light.

 

federleicht              
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Federleicht
2008, HD Video, Dauer 07:00

Der Darsteller bekam vor Beginn der Aufnahme die Aufgabe eine Vogelfeder solange in der ausgestreckten Hand zu halten, bis der schließlich herabsinkende Arm das Bild verlässt. Der Widerspruch zwischen der Leichtigkeit der Feder und der steigenden Belastung ist in der Arbeit der Muskeln zu sehen. Der Bildaufbau und Schattenwurf ist stark an antike Skulptur und Mythologie angelegt.

 

Federleicht
2008, HD Video, duration 07:00

Before beginning the recording, the actor was tasked to hold a bird's feather in his outstretched hand, until the slowly sinking arm finally leaves the picture. The contradiction between the ease of the feather and the rising tension is to be seen in the work of the muscles. The structure of the picture and shadows is strongly related to antique sculpture and mythology.

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Joker
2008, HD Video, Dauer 12:47

Zwei Darsteller bekamen vor Beginn der Aufnahme die Aufgabe, solange zu lachen
wie sie können. Das anfänglich künstliche Lachen der Darsteller ändert sich, schwankt zwischen echter Belustigung und Hysterie. Es verzerrt die Gesichtszüge derart, dass schließlich fraglich ist, ob die Protagonisten lachen oder verzweifeln.

 

 

Joker
2008, HD Video, duration 12:47

Two performers were tasked to laugh as long as they could. The laughter of the performers seems insincere or hysterical at times. The physically taxing act of laughing for a long time twists the facial features of the performers so much, that it becomes unclear whether they are still laughing or despairing.

 

Jeanne D´Arc
2007, SD Video, Dauer 17:07

Die Darstellerin erhielt die Anweisung, sich möglichst nicht zu bewegen und wurde 17 Minuten in einer Sauna gefilmt. Dies soll auf das Schicksal der französischen Nationalheldin - den Tod auf dem Scheiterhaufen - verweisen. Die Ästhetik ist an klassische Malerei, vor allem das Portrait Johanna von Orleans von Ingres angelehnt.

 

Jeanne D´Arc
2007, SD Video, duration 17:07

The actress was instructed not to move and was filmed for 17 minutes in a sauna. This is to refer to the fate of the french national heroine - the death at the stake. The aesthetics are based on classical painting, especially the portrait of Joan of Arc by Ingres.

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____________ prybjat

Prybjat
2007, Closed Circuit Videoinstallation

Die Installation zeigt ein altes Photo, aufgenommen in den 40er Jahren. Das etwas unscharfe Photo zeigt einen Mann in einer winterlichen Landschaft. Die Art der Kleidung und das Birkenholz, aus dem die Bank gefertigt ist, wecken Assoziationen an Russland und seine Birkenwälder. „Prbyat“ ist der Ort in Russland, an dem das Photo aufgenommen wurde. Dieses Photo ist an der Wand befestigt und durch eine davor stehende Kerze beleuchtet. Photo und Kerzenschein werden von einer Videokamera aufgenommen und zu einem an der Decke gehängten Beamer übertragen, der das Bild von Foto und Kerzenschein an eine Wand projiziert. Gegenüber der Projektion befindet sich ein genauer Nachbau der Bank, auf der der Betrachter Platz nehmen kann. Durch seine Bewegung im Raum nimmt der Betrachter Einfluss auf die Installation. Der entstehende Luftzug bringt die Kerze zum Flackern. Das so bewegte Bild erinnert in seiner Färbung an alte Filme.

 

Prybjat
2007, closed circuit videoinstallation

The installation shows an old photo, taken in the 40s. The somewhat blurred photo shows a man in a wintry scenery who sits on a bench. The style of the clothes and the birchwood, from which the bench is fashioned bring up associations with Russia and its birch forests. "Prbyat" is the place in Russia in which the photo was taken. This photo is fastened to the wall and is illuminated by a candle standing before it. Photo and candle-light are recorded by a video camera and are transferred to a video projector hung in the cover which projects the live picture of photo and candlelight to a wall. Opposite to the projection stands an exact replica of the bench, on which the viewer can take a seat. By his movement in the space, the viewer can influence the installation. The air movement, caused by the viewers movements,cause the candle to flicker. The picture, animated in this fashion, reminds in its colouring of old films.